“Vuelta a lo humano”: José Díaz Fernández e la generazione del 1930

  • Alessia Cassani

Abstract

The 1920s and 1930s are a period of extraordinary flourishing in Spanish culture. In particular, the 1920s are characterized by the great popularity of the literary avant-gardes and of their “spiritual chief”, the philosopher José Ortega y Gasset. His essay La deshumanización del arte is a sort of manifesto which proposes an art for art’s sake, as far as possible from human aspects and disregarding social issues. Against this literary trend, lean out some intellectuals defined as the "1930 generation", "novelistas sociales" or novelists of the new romanticism, definition taken from a collection of articles by José Díaz Fernández who, without leaving the aesthetic canons of the literary avant-garde, proposes an art "rehumanized", of denunciation, attentive to social issues and people's problems. They are also called "pre-war novelists" because the Spanish civil war will fatally break through any literary debate in favor of more pressing issues

Riferimenti bibliografici

Bodini, V. (1963). I poeti surrealisti spagnoli. Torino: Einaudi.
Boetsch, L. (1985). José Díaz Fernández y la otra Generación del 27. Madrid: Editorial Pliegos.
Boetsch, L. (1998). José Ortega y Gasset en El Nuevo Romanticismo de José Díaz Fernández. In Schneider M. J. & Vásquez Mary S. (coord.), Ramón J. Sender y sus coetáneos: homenaje a Charles L. King. Huesca: Instituto de Estudios Altoaragoneses, pp. 21-35.
Castañar, F. (1992). El compromiso en la novela de la II Republica. Madrid: Siglo Veintinuno de España Editores.
Cernuda, L. (1929). Paul Éluard, Litoral, 9, giugno, 25.
Díaz Fernández, J. (1927). Acerca del arte nuevo, Post-Guerra, n. 4, settembre, 7-8.
Díaz Fernández, J. (1930). El nuevo romanticismo I, in Nueva España, 1 settembre, 14.
Díaz Fernández, J. (1931a). “Campesinos” de Arderíus, Crisol, Madrid, 7 novembre.
Díaz Fernández, J. (1931b). Repuesta a la encuesta de José Montero Alonso, La Libertad, Madrid, 24 giugno, 6.
Díaz Fernández, J. (1985). El nuevo Romanticismo. Polémica de arte, política y literatura. Madrid, José Estéban editor, 1985, pp. 38-39.
Díaz Fernández, J. (2006). Prosas. Introducción y selección de Nigel Dennis, Madrid: Fundación Santander Central Hispano.
Díaz Fernández, J. (2018). Casamatta. Torino: Miraggi.
Esteban J. & Santoja, G. (1988). Los novelistas sociales españoles (1928-1936). Antología. Barcellona: Anthropos.
Fuentes, V. (1969). De la literatura de vanguardia a la de avanzada: entorno a José Díaz Fernández, Papeles de Son Armadans, CLXII, diciembre, 243-259.
Fuentes, V. (1976). “Post-Guerra” (1927-1928): Una revista de vanguardia política y literaria, Insula, novembre, anno XXXI, n. 360, 4.
Geist, A. L. (1980). El neorromaticismo: Surrealismo y compromiso, in La poética de la generación del 27 y las revistas literarias: de la vanguardia al compromiso (1918-1936). Madrid: Guadarrama, pp. 170-214.
Gil Casado, P. (1968). La novela social española. Barcellona: Seix Barral.
Jiménez Millán, A. (1988). Dall’avanguardia al nuovo romanticismo: crisi di un’ideologia letteraria, in Morelli, G. (ed.), Trent’anni di avanguardia spagnola. Da Ramón Gómez de la Serna a Juan-Eduardo Cirlot, Milano: Jaka Book, pp. 227-250.
López de Abiada, J.M. (1985). Estudio introductorio, in Díaz Fernández, J., El Nuevo Romanticismo. Polémica de arte, política y literatura. Madrid: José Estéban editor.
Llera, L. de (1988). Ortega e le avanguardie, in Morelli, G., Trent’anni di avanguardia spagnola (pp. 55-75). Milano: Jaka Book.
Llera, L. de (1998). La cultura española entre pureza y revolución, in A.A.V.V. Niceto Alcalá Zamora y su época, Terceras jornadas, Priego de Córdoba 3, 4 y 5 de abril de 1997, Priego de Córdoba: Diputación Provincial y Patronato “Niceto Alcalá Zamora y Torres”, pp.181-214.
Llera, Luis de (1998b). Saggio introduttivo. In Ortega y Gasset, J.., La disumanizzazione dell’arte, Roma: Settimo Sigillo.
Martín Santaella, A. (2013). La vanguardia en femenino y singular: las mujeres en El Nuevo Romanticismo de José Díaz Fernández. Philologica Urcitana, Revista Semestral de Iniciación a la Investigación en Filología, Vol. 9, 67-90.
Montero Alonso, J. (1931). El libro. Los novelistas y la vida nueva. España, como el mundo, vive desde hace unos años horas de enorme intensidad política social, renovadora. Una vida nueva estremece todo. ¿Por qué, en contradicción con esto, en el cuadro de nuestra novela actual falta la corriente que refleje ese ritmo nuevo, que en otros países cuenta ya con una literatura copiosa e interesantísima? Lo que opinan sobre esto Eduardo Zamacois, Melchor Fernández Almagro y Ramón Gómez de la Serna, La Libertad, Madrid, 24 maggio, 8.
Nora, E. de (1968). La novela española contemporánea. Madrid: Gredos.
Ortega y Gasset, J. (1998). La Disumanizzazione dell’arte, Roma: Settimo Sigillo.
Osuna, R. (1989). Las revistas españolas entre dos dictaduras 1931-1939. Valencia: Pre-Textos.
Osuna, R. (2005). Revistas de la vanguardia española. Sevilla: Renacimiento.
Pubblicato
2020-03-08
Sezione
Working Papers